Mexico

Meer informatie over Mexico

Dag 10 - San Juan Chamula & Zinacantán

10-08-2008

Hoewel we eigenlijk van plan waren vandaag niet mee te gaan met de excursie, zijn we toch overgehaald door 2 sterke argumenten:
- de ingehuurde gids werd zelfs door de Lonely Planet aanbevolen
- vandaag was er in 1 van de dorpjes die we gingen bezoeken een gigantisch feest aan de gang

Eerst bezochten we het dorpje San Juan Chamula (spreek uit: San Guan Tsjamoela). Dit dorpje is een echte indianencommunity. Iedreen loopt in traditionele kleding: zwarte wollen rokken en wollen poncho's. Schapen zijn heilig voor deze mensen en mogen niet gefotografeerd worden. De mensen ook niet trouwens, ze zijn bang dat hun 'dierenziel' dan verdwijnt.

In het dorpje stond ook een kerk van Johannes de Doper. Jezus is hier veel minder belangrijk, want hij werd immers gedoopt door Johannes. Dus is Johannes veel belangrijker. In de kerk lagen veel dennenaalden op de grond en werden veel kaarsjes gebrand. Er stonden ook veel uitbundig gekleedde heiligen in glazen kisten. Elke heilige heeft 2 beschermers, de maya domo. Zij hebben als taak om 1 jaar lang hun heilige te beschermen. Thuis hebben ze ook een replica van het beeld staan. We zijn bij zo'n maya domo langsgeweest (heel het beeld heb ik daar niet zien staan, maar goed). We hebben hier 'posh' geproefd, lokaal gestoken alcohol. Het was net benzine, mijn neus verschroeide al toen ik er aan rook.

We hebben ook nog even over de markt geslenterd, maar vooral plastic prullaria, wol en verse groenten en fruit.

Het tweede dorpje waar we langsgingen was Zinacantán (spreek uit : Zienakantan). Op 10 augustus is het hier dus feest: de dag van San Lorenzo. Veel vuurwerk, dans en mooie klederdracht. Het hele plein was wit van de rook.

We zijn ook nog langsgeweest bij Maria, een weefster die voor ons zwarte tortilla's maakte die echt best wel lekker waren. Je moest ze eten met zwarte bonen en pompoenzaadpoeder. Beetje droog maar smakelijk.

In het kerkje van dit dorp zagen we een cirkel chantende mannen. Supermooi om te zien, ze schenen daar al zeker 24 uur zo te staan wiebelen en zingen.
Dit dorpje vond ik leuker dan San Juan Chamula. En Alex, onze gids, was inderdaad een hele goede en leuke!

Toen we weer in San Cristobal waren zijn we naar het Zocalo gelopen, om de Santa Domingo te bekijken. Terug in het hotel kwamen we erachter dat wat wij bekeken hebben niet de Santa Domingo was, maar iets anders. Beetje jammer, maar goed. We hebben 's avonds gegeten bij een hippie-wijnlokaal. Ze hadden echt gigantische, lekkere baguettes en je kreeg als voorgerechtje gratis tapas van het huis.

Het is wel erg slecht weer in San Cristobal, en dat is erg jammer.

<< Vorige: Dag 9 - Reisdag naar San Cristobal de las Casas | >> Volgende: Dag 11 - Reisdag naar Panajachel (Guatemala)