Dag 1 - Reis van Amsterdam naar Mexico-stad

01-08-2008
Op deze eerste dag van augustus staat alles in het teken van inpakken. We gaan een 24-daagse rondreis maken door steden, de jungle, in de bergen en dan eindigen we aan het strand. Ik heb dus niet zo'n goed idee wat ik mee moet nemen en al snel zit mijn backpack tot aan de nok toe vol. Om kwart voor...
Meer...

Dag 2 - Aankomst Mexico-stad, kennismaking met de groep en rondleiding door de stad

02-08-2008
Om half 2 's nachts vertrekt het vliegtuig wat ons van Madrid naar Mexico-stad zal vliegen. Ik keek al een lange tijd op tegen deze vlucht (nachtvluchten zijn erg vervelend als je niet kan slapen, en dat is ook mijn probleem) maar nadat ik op het vliegveld van Madrid had gezien dat er met onze vluch...
Meer...

Dag 3 - Mexico-stad en de ruïnes van Teotihuacán

03-08-2008
Vandaag gaan we dan eindelijk de eerste 'echte' ruïnes bezoeken! Eerst rijden we met dezelfe gids als gisteren (een Vlaams-Mexicaans opdondertje met een ontzettend grappige Nederlandse uitspraak en veel kennis van het land) langs het plein van de 3 culturen. Dit plein kent een rijke geschiedenis. De...
Meer...

Dag 4 - Reisdag naar Oaxaca

04-08-2008
Vroeg opstaan vandaag, de bus vertrekt om 8 uur! Onderweg hebben we 2 vulkanen gezien, waaronder de Popoqatepetl, en ook heel veel cactussen. Verder veel gelezen/geslapen/gelezen/geslapen/naar buiten gekeken. Het hotel in Oaxaca (spreek uit: Chuhwaka) is een beetje raar, de kamer ziet eruit alsof he...
Meer...

Dag 5 - Oaxaca

05-08-2008
Hoewel vandaag een excersie naar Monte Alban (een ander ruïne-complex) werd aangeboden, hebben Michiel en ik veel overlegd en besloten niet mee te gaan.Omdat wij nog naar Chichen Itza zouden gaan (op eigen houtje) zouden we anders waarschijnlijk een overkill aan ruïnes te zien krijgen. Samen met 2 a...
Meer...

Dag 6 - Reisdag naar Chiapa de Corzo

06-08-2008
In de reisgids hadden Michiel en ik een stukje gelezen over een hele grote boom, die in de buurt van Oaxaca stond. Deze loofboom, met een omtrek van meer dan 50 meter, was een van de oudste bomen op aarde en ook nog een van de grootste! Het leek ons erg leuk om die boom te zien, en we waren dan ook ...
Meer...

Dag 7 - Reisdag naar Palenque

07-08-2008
Het hotel was ons prima bevallen, maar we mochten er helaas maar 1 nachtje van genieten. Vandaag vertrekken we alweer uit Chiapa, om naar Palenque te gaan, waar we de eerste Maya-ruïnes zullen zien. Eerst gaan we nog met een speedboot door de Sumidero-Canyon varen. Toen we aankwamen bij de aanmeerpl...
Meer...

Dag 8 - Ruïnes van Palenque

08-08-2008
Bij het wakker worden deed het toilet het natuurlijk weer niet, net toen we op het punt stonden weg te gaan. Hele groep voor mijn gevoel op ons wachten omdat het hotel-mannetje nog steeds niet was geweest, maar dat bleek uiteindelijk gelukkig mee te vallen. De groep is niet zo strikt (en de reisleid...
Meer...

Dag 9 - Reisdag naar San Cristobal de las Casas

09-08-2008
Vandaag staat dezelfde lange, bochtige weg als op dag 7 op het programma. Vooral de wagenzieke mensen keken er erg tegenop. Na een uurtje rijden kwamen we al bij ons eerste stop: de watervallen van Agua Azul. Het zijn hele mooie, natuurlijke watervallen. Het water is heel helder, en de watervallen z...
Meer...

Dag 10 - San Juan Chamula & Zinacantán

10-08-2008
Hoewel we eigenlijk van plan waren vandaag niet mee te gaan met de excursie, zijn we toch overgehaald door 2 sterke argumenten:- de ingehuurde gids werd zelfs door de Lonely Planet aanbevolen- vandaag was er in 1 van de dorpjes die we gingen bezoeken een gigantisch feest aan de gangEerst bezochten w...
Meer...

Dag 11 - Reisdag naar Panajachel (Guatemala)

11-08-2008
Weer eens een lange reisdag gehad ter afwisseling. Om 7 uur vertrok de bus al. Na ongeveer 4 uur komen we bij de eerste grensovergang: Mexico uit. Iedereen moest de bus uit, zijn paspoort 1 voor 1 laten stempelen voor een dubbele entree. Dat gebeurde, net als op het vliegveld, op een willekeurige bl...
Meer...

Dag 12 - Solóla

12-08-2008
Het hotel in Panajachel (spreek uit: Pannahasjel) lijkt een beetje op een aaneenschakeling van garageboxen, en zo klinkt het ook als je de deur open of dicht doet. Vandaag zijn we in ieder geval naar Solola gegaan, waar een leuke markt schijnt te zitten. We zijn er met de chicken bus naartoe gegaan...
Meer...

Dag 13 - Panajachel

13-08-2008
Vandaag hebben we niet gekozen voor de aangeboden excursie langs de 'aposteldorpjes' (boring!) maar hebben we een eigen excursiepakket samengesteld. Eerst zijn we met een riksja naar het Reserva Natural Atitlán gegaan. Daar boden ze namelijk jungle canopies aan. Dat zijn (in dit geval) 8 staalk...
Meer...

Dag 14 - Reisdag naar Antigua, stop bij Chichicastenango

14-08-2008
Omdat het donderdag is, hebben we een stop gemaakt in Chichicastenango (spreek uit: Tsjietsjiekastenango). Dit is een ontzettend grote en leuke markt waar we dan ook de meeste souveniers hebben gekocht. Al bij het vertrek uit het hotel klampte een maya-vrouwtje ons aan. Ze had 6 gouden tanden, en da...
Meer...

Dag 15 - excursie naar vulkaan Pacaya

15-08-2008
De actieve vulkaan Pacaya hebben we vandaag beklommen. Het was een helse onderneming en ik wil er weinig woorden aan vuil maken. Ik kan mijn kostbare adem beter gebruiken. Wat kernwoorden voor de liefhebbers: klein busje voor 14 personen, 17 groepsleden, 1.5 uur rijden, paarden, kwamen niet, kwamen ...
Meer...

Dag 16 - Reisdag naar Flores

16-08-2008
Deze ochtend vertrok de bus al om 6 uur. Hels! Er is 1 flink ziek persoon in de groep, en net voorbij Guatemala City een stop gehouden bij de apotheek. Na een paar uur rijden kwamen bij onze lunchstop aan. Een luxe resort met zwembaden en lekker eten. De niet-opgeknapte zieke wordt naar een doktr ge...
Meer...

Dag 17 - excursie naar Tikal!

17-08-2008
We hebben Tikal gezien!!!! Dit complex ligt helemaal in de jungle, en elke begroeide heuvel die je onderweg in het complex tegenkomt is in principe een begroeide tempel of pyramide. En we hebben veel van die heuvels gezien! Michiel en ik zijn uiteraard weer zonder gids gegaan, en we hebben nagenoeg ...
Meer...

Dag 18 - Caye Caulker (Belize)

18-08-2008
Paradise, here we come!!! Vandaag hebben we een korte reisdag (is nog niet eerder voorgekomen deze reis) en we gaan het laatste stukje per boot. De watertaxi bracht ons namelijk naar het Beliziaanse eilande Caye Caulker (spreek uit: Kie Koelker). De zee (Caribische zee) was onwijs mooi en blauw en h...
Meer...

Dag 19 - snorkelen en strand

19-08-2008
Vandaag konden we uitslapen, maar toch waren we al om half 8 wakker. Na een korte douche (ons 'Chinatown' hotel stinkt naar ei) zijn we op pad gegaan om onze snorkeltour te boeken en daarna hebben we ontbeten bij een grappig tentje. Ik had bananenpannekoeken met verse sinaasappelsap, heerlijk! Toen ...
Meer...

Dag 20 - Reisdag naar Playa del Carmen

20-08-2008
Onze reisleidster is niet erg bekwaam, dat wisten we al. Maar vandaag maakte ze het wel erg bont, en weet de hele bus dat ze hier niet geschikt voor is. Om 7 uur moesten we verzamelen, en gingen we met de watertaxi naar het vaste land. Daar wachtte onze bus ons op. Na soepele grensovergangen (Michie...
Meer...

Dag 21 - Chichen Itza

21-08-2008
Vandaag moesten we heel erg vroeg opstaan. Het tripje naar Chichen Itza was slecht geregeld. Bij het verkeerde hotel opgehaald, daarna anderhalf uur lang langs hotels gereden om andere touristen op te halen, in een touringbus met allerhande vreselijke Amerikanen naar Chichen Itza gereden (2-en-een-h...
Meer...

Dag 22 - Playa del Carmen

22-08-2008
Vandaag een heerlijk dagje niets. We liggen eindeloos op het strand onder een love shack, we zwemmen wat, we lezen wat, we knuffelen was. We praten wat, we drinken wat, we snacken was. En we zwemmen nog wat meer. 's Avonds het laatste avond-diner met de groep, in 100% natural. De reisbegeleidster ho...
Meer...

Dag 23 en 24 - Terugvlucht

23-08-2008
Al om 9 uur zijn we op Cancun Airport. De groep wordt meteen al in 2-en gesplitst, omdat er 6 mensen met de eerdere vlucht meekunnen. De reisleidster en alle Spaans-sprekende mensen gaan met de eerste vlucht mee (handig!). Onze vlucht gaat om half 11, maar we zien al snel dat er 13.30 voorspeld word...