Guatemala

Meer informatie over Guatemala

Dag 14 - Reisdag naar Antigua, stop bij Chichicastenango

14-08-2008

Omdat het donderdag is, hebben we een stop gemaakt in Chichicastenango (spreek uit: Tsjietsjiekastenango). Dit is een ontzettend grote en leuke markt waar we dan ook de meeste souveniers hebben gekocht.

Al bij het vertrek uit het hotel klampte een maya-vrouwtje ons aan. Ze had 6 gouden tanden, en dat vind ik altijd een beetje eng. Ze brabbelde wat Spaans, dus wij zeiden allemaal nee, bedankt. Bleek ze om de reisleider te vragen. Ze vroeg of ze een lift kon krijgen naar Chichi. Ze had een gigantische stapel kleedjes bij zich, en ze wilde die in de bus ook aan iedereen verkopen. De rit naar Chichi duurde anderhalf uur. De arme jongen waar ze naast zat kon haar uiteindelijk niet weerstaan en heeft uiteindelijk een kleedje van haar gekocht.

In Chichi zelf zijn we eerst naar een Maya offerplaats geweest: Pascual Abaj. Dit vereiste een flinke klim naar de berg (en ik háát lichamelijke inspanningen voor dingen waarvan ik vermoed dat ze me tegen zullen vallen). Er waren nu ook offerrituelen, maar het zag er een beetje gekunsteld uit. Dus, na een paar foto's gemaakt te hebben en de muggen en zwerfhonden verjaagd te hebben, zijn we weer via het glibberige paadje naar beneden gegaan. We hebben toen de kerk bezocht, die helemaal zwart was van alle kaarsenrook. De schilderijen waren gewoon niet meer te zien.

Daarna de markt opgegaan en ons eindeloos vermaakt!

De rest van de busreis was wel erg spannend. Er was veel schade aan de weg en de berm door orkaan Dolly, en we hebben ook weer door dikke mist gereden. Soms was de weg enkel modder, en konden we weer niet zien wat de weg was en wat de berm.

In Antigua aangekomen hebben we even lekker gedoucht en het stadje bekeken. Niet erg spectaculair, maar wel oké. We hebben even ge-internet en bij MacDonald gegeten. Daarna zijn we vroeg naar het hotel gegaan. Alle straten zijn erg donker, en de huizen en winkels hebben allemaal dievenijzers. Toch voelen we ons niet onveilig.

<< Vorige: Dag 13 - Panajachel | >> Volgende: Dag 15 - excursie naar vulkaan Pacaya