Egypte

Meer informatie over Egypte

Stadstocht en Egyptisch Museum

31-12-2007

Na een koude nacht stonden we vroeg op. We wilden om 9 uur ontbijten. We namen de lift naar beneden, maar daar was geen ontbijt. Het bleek helemaal boven te zijn. We zagen Cairo nu voor het eerst bij daglicht met een lekker zonnetje. Daar werden we wel vrolijk van!

Voordat de excursie begon hadden we nog net genoeg tijd om even de buurt te verkennen. Er bleek een ATM om de hoek te zitten. Dus daar konden we mooi pinnen (1000 pond).
Om 10 uur vertrokken we naar de Citadel en de Mohammed Ali Moskee. Het was best mooi en groot. Vanaf de Citadel had je een mooi uitzicht over heel Cairo. Helemaal in de verte zagen we de grote piramides al staan.
De Egyptenaren zijn allemaal best aardig, Niet opdringerig ofzo (dat had ik verwacht na alle slechte verhalen in Nederland). Het valt heel erg mee.

Na het bezoek aan de Citadel zouden we naar het Egyptisch Museum gaan. Maar eerst nog langs een ATM, voor de rest van de groep die nog geen geld hadden. Nadat we de hele stad zijn doorgereden voor de ATM, blijken we van plan te veranderen en gaan we eerst lunchen. We moesten het hele stuk weer terug rijden! We komen bij zo'n toeristische vreetschuur met buffet voor 35 pond. Geen zin in.
De reisleider wil dat we allemaal bij elkaar blijven en alles gezamenlijk doen als één big happy Family. Daar heb ik al helemaal geen trek in!
Uiteindelijk moeten we weer het hele stuk terug om bij het museum te komen. Het omrijden heeft ons zeker een uur gekost.

Bij het museum wil de reisleider ons graag rondleiden, maar we kiezen er voor om zelf vrij rond te lopen. De reisleider vindt dat niet zo leuk. Pech voor hem, dat zet die reisleider wel even op zijn plek. De loser.

In het museum is mega veel te zien. We doorlopen alle kamers en vooral de grote beelden en kisten zijn indrukwekkend. Ook het masker van Toetanchamon ligt er! Dat is gaaf om te zien. In de mummy room liggen bewaarde mummies. Ook indrukwekkend en de verhalen die er bij staan over de bewakers van de tombes zijn interessant om te lezen.

Na het museum gaan we naar de markt/bazaar. We lopen er wat rond, het is erg gezellig en er is veel te zien. Wat water gekocht en een leuk magneetje als souvenir. Ook hier geen vervelende mensen ofzo! De reisleider wil gezamenlijk eten in het hotel. Daar hebben we geen zin in.

Na even opfrissen pakken we de taxi naar het Ramses Hilton! Wow luxe :). We willen er eten en besluiten in het Indiase Maharadja Restaurant te eten. Super goede bediening! We worden als echte Maharadjas behandeld. Soep vooraf en Margot neemt Daal. Als hoofdmaaltijd Tandori Kip.
We kregen doekjes voor onze handen. Verschillende dingen om te proeven, zoete kruiden achteraf etc etc etc. Echt heel goed verzorgt.
We waren dan ook bijna de enige in het restaurant en de meeste bedienden hadden helemaal niks te doen. Het eten was heel lekker. Toen we aan het natafelen waren kwam een ober naar ons toe met de vraag of we een raadsel wilde doen met tandenstokers. Hij maakte een figuur van een glas met een (echte) kurk er in. We mochten maar 2 stokjes verplaatsen en dan moest de kurk er uit zijn. Margot kwam met de goede oplossing:

|.|    . |
 _       _
 |      | |

Daarna had hij 9 stokjes en moesten wij er tien van maken. Dit waren de oplossingen

| _

Romeinse 10

T E N

En nog || X |||||

Margot leerde hem nog een nieuwe. Maak een woord door 3 stokjes toe te voegen aan het volgende:

|/\/| >> TAXI

Het was heel erg leuk en we hebben flink gelachen.
Uiteindelijk kwam hij met een druif en een glas en moesten we de druif in het glas krijgen zonder de druif aan te raken. We wisten het niet maar hij deed het uiteindelijk voor. Hij draaide het glas ondersteboven hard rond op tafel, met de druif er onder. De druif draaide dan ook en vloog als het ware uit de bocht zo een stukje omhoog het glas in. Dan supersnel het glas omdraaien en de druif zit er in! Erg cool.

Het was een hele leuke avond. De rekening was uiteindelijk 375 pond! Erg veel voor Egyptische begrippen. Maarja, het was ons oudjaar in Egypte. Dan mag het. Nu gaan we heerlijk slapen. Margot slaapt al. Opblijven tot 12 uur hebben we geen zin in :)

Morgen de piramides!

<< Vorige: Zondag: vertrek naar Egypte | >> Volgende: Nieuwsjaardag 2008: de piramides!