Egypte

Meer informatie over Egypte

Nieuwsjaardag 2008: de piramides!

01-01-2008

Vandaag hadden we een dagtocht. Na het ontbijt van 3 broodjes met honing, gingen we met de bus naar Sakkarah. Een ritje van 45 minuten. Toen we tickets gingen kopen kreeg ik weer korting met mijn verlopen studenten kaart. Toch handig 50% korting.

Bij Sakkarah zagen we een piramide met laagjes die erg groot was. Deze had ook een klein broertje, maar die was zwaar vervallen. Eerst gingen we naar de tombe die er was. Deze stond vol met mooie hiƫrogliefen en tekeningen over het oude Egypte. We kregen goede uitleg over de betekenis ervan. Het was mooi om te zien en leuk om te fantaseren hoe het er vroeger geweest moest zijn, toen ze dat aan het maken waren.

Na de tombe gingen we naar de piramide met laagjes. De reisleider wilde een zijpad inslaan (niet naar de piramide) een uiteraard weer allemaal uitleg te gaan geven. Daar had ik geen zin in, dus Margot en ik sneakten snel weg richting de piramide. Daardoor hadden we heel veel tijd om de piramide goed te bekijken en veel foto's te maken. Hij was echt wel groot!

Daarna gingen we naar de echt grote piramides van Gizah. Op Pyramid Road gingen we lunchen. Je kon de piramides al zien liggen op loopafstand. Wij besloten een blokje om te gaan en water te kopen en een banaan te eten. Na de lunch gingen we dan eindelijk echt naar de piramides. Kaartje gekocht met korting en door de security check. De piramides waren echt heel groot! Terecht een wereldwonder!
De reisleider was het totaal in zijn bol geslagen. Hij probeerde ons in de bus te houden zodat hij een lang verhaal kon vertellen. Ik had er helemaal genoeg van en ging gewoon de bus uit om buiten echt van de piramides te kunnen genieten.
We hebben super veel foto's gemaakt om de piramides vast te leggen. In de tweede piramide zijn we ook nog geweest. Eerst een lange lage gang naar beneden, toen een ruimere rechte gang, toen weer een benauwde gang naar boven, een stukje recht en dan de grafkamer. Echt heel leuk om midden in de piramide te staan! Het was heel benauwd en zo heet als in een sauna. We konden ook nog in de grote piramide, maar daar hadden we geen tijd meer voor. Vrijdag gaan we nog even terug om dat op ons eigen tempo te doen.

We vertrokken naar een panorama view voor enkele mooie foto's en daarna naar de Sphinx! Bij de Sphinx was het heel druk. Toch leuk om ook dit bekende gezicht eens in het echt te zien.

Tot slot naar een parfumwinkel waar ze lieten zien hoe ze glazen flesjes maakten door glas te blazen. Ook kregen we vanalles te ruiken en leuke uitleg. Maar net iets te duur en dus niks gekocht.

Terug bij het hotel snel even boodschappen gedaan voor de treinreis van morgen. Daarna naar Dido's Al Dente geweest om te eten (idee uit een reisgids gehaald). We moesten buiten wachten omdat het vol zat. Het was klein, maar modern ingericht, open keuken. Ze serveerde pasta's. Geen Pizza. Maar het was super lekker! Ik had Zalm Pasta. We waren maar 50 pond kwijt, koopje!
Taxi heen koste 15 pond, maar had geen wisselgeld dus 20 betaald. Margot had haar boekje in de taxi laten liggen en dit kwam hij nog voor ons langsbrengen! Super aardig.

Morgen vroeg op om de trein te halen! Wekker om 6 uur.