Mexico

Meer informatie over Mexico

Dag 10 - San Juan Chamula

10-08-2008

Vandaag maakten we een excursie naar San Juan Chamula met de gids Alex. Hij stond zelfs in de lonely planet beschreven. En in een ander dorpje was vandaag een speciale feestdag. Die twee punten hebben ons overgehaald om met de excursie mee te gaan.

Onze grote bus kwam eerst bijna drie keer vast te zitten in de smalle straatjes van San Cristobal de las Casas. We liepen het laatste stuk naar het dorp en kregen uitleg over het Maya-kruis. Het stond voor maïs, zonsopgang, zon op hoogste punt en zonsondergang. Het dorpje is een echte community, je mag geen foto’s maken van de mensen, dan verliezen ze hun “dieren” ziel.

Het geloof is er heel belangrijk, als je daar van afwijkt of iets aan wil veranderen, wordt je verbannen. In de kerk lagen dennennaalden op de grond en veel kaarsjes. Vandaag werden er kinderen gedoopt. Ook was er een markt waar we hebben rondgelopen en we zijn binnen geweest bij een “mayor domo”, dat is een beheerder van een heilige in de kerk.

Na dit dorpje gingen we nog naar een ander dorpje, Zinacantan. Daar was vandaag, 10 augustus, de viering van de verering van Johannes de Doper. Een groot feest op het centrale plein met heel veel vuurwerk. Het zag wit van de rook. Er werd gedanst etc. Super leuk om mee te maken, toevallig vandaag!

In dit dorpje gingen we ook bij een vrouw thuis tortilla’s eten die ze zelf bakte van zwarte maïs. Leuk om iemand zijn huis te zien, het was simpel en eenvoudig. Vuurtje met een plaat erboven, klein lampje, kale grond. Daarna nog de kerk van het dorp in geweest, die was ook ok. Er werd gedanst en gezonden door de dorpsoudsten / heilige beheerders.

Terug in San Cristobal besloten we nog even langs de Santo Domingo Kathedraal te lopen, die moet je toch gezien hebben. We gingen vroeg eten, bij een wijn café waar ze tapes en lekkere broodjes hadden. Nu nog even relaxen op de hotel kamer. Morgen vroeg naar Guatemala.

Op de hotelkamer kwamen we er achter dat we dus niet de Templo Santo Domingo hebben bezocht, die we eigenlijk zochten. Maar iets anders bekends. Al weten we niet wat, door onze beperkte reisgids “Insight Guide”. Jaaja.

<< Vorige: Dag 9 - Agua Azul en reis naar San Cristobal de las Casas. | >> Volgende: Dag 11 - Naar Guatemala, Panajachel