Indonesiƫ

Meer informatie over Indonesiƫ

Dag 4 (maandag)

06-09-2010

Het actieve programma gaat van start. Om 07.30u ontbeten, daar een Hollands stel ontmoet waarvan de man oorspronkelijk uit Indonesie komt.

Hij is op zoek naar zijn familie die hij nog nooit heeft gezien, al op 4jaar naar Nederland moeten vertrekken.

09.00u haalde Kiki ons op. Allereerst hebben we de oude zeilhaven ' Sunda Kelapa' bezocht. Hier konden we (in de stortregen) meer dan honderd schepen zien liggen die allemaal met de hand worden gemaakt. Helaas was er nu niet veel activiteit, dit heeft te maken met de Ramadan. Hier worden nog steeds de goederen handmatig aan en van boord gesjouwt.

Vervolgens zijn we naar de 'oude stad' (Fatahilliah Square) geweest, een mooi Historisch deel van de stad, waar we het Hollands stel van vanmorgen weer tegenkwamen. Met hen hebben we een aantal uurtjes (gezien de

stortregen) in het nostalgisch cafe Batavia gezeten. In het cafe las Linda in een krant (die in het Engels geschreven is) dat de regering van Indonesie zich zorgen maakt over het weer. Het regenseizoen is dit jaar verrassend vroeg begonnen, normaliter pas rond november. Hmm we hopen dus dat het zonnetje ons niet in de steek laat deze vakantie. Maarr we hebben goede hoop. En de regen mag de pret niet drukken, af en toe zelfs wel lekker gezien de drukkende warmte.

Als laatste bestemming een hoge toren 'de Monas' met een vlam van goud bovenop. We zijn met behulp van een gids die we ter plekke hebben ontmoet (onze Kiki bleef bij uitstapjes ten alle tijde in de auto w8en) naar het topje van de toren gegaan. De zucht van opluchting was bij Jeanny duidelijk te horen toen ze zag dat er een lift aanwezig was. Boven in de toren hebben we mooie pica's geschoten van het uitzicht over Jakarta. Beneden in de toren hebben we een rondleiding gehad in een museum waar de geschiedenis van Indonesie heel mooi is uitgebeeld van beschilderde materialen. Achter elk glas kun je een scene zien met daarbij het verhaal beschreven. Phoe, Nederland heeft veel gevechten met Indonesie geleverd, we voelde bijna een gevoel van schaamte naar de gids. Na dit bezoek bracht Kiki ons naar het hotel, waar we even de ogen hebben dicht gedaan. Linda moest nog bekomen van de afgelopen weken en Jeanny was de reis toch ook zwaar bevallen. Vervolgens zijn we gaan eten, daar hebben we veel lol gehad bij het bezig zien van rijke chinezen. Vervolgens zijn we naar dromenland gegaan waarbij Jeanny zeer muzikaal is in de n8 en Linda (volgens mam) ' de prinses op de erwt'. Tja wat jullie daarbij moeten denken, laat je fantasie maar de vrije loop ;-).