Egypte

Meer informatie over Egypte

Dag 2 - Caïro

31-12-2007

Vandaag moesten we relatief vroeg opstaan, omdat we om 10 uur zouden beginnen met onze excursie. We zouden eerst de Citadel gaan, een soort paleis met daarin een moskee. De moskee viel me een beetje tegen, hij was wel mooi maar hij was niet 'wow'. Het uitzicht over Caïro was wel erg mooi, de stad is ontzettend groot en aan de horizon zagen we de pyramides van Giza liggen!

Daarna gingen we naar het Egyptisch museum. Hier liggen onder andere het dodenmasker en 2 van de grafkisten van Toetanchamon. Was allemaal erg mooi, maar ook alle onbekende beeldjes en beelden, sarcofagen, boten, gebruiksvoorwerpen etc waren mooi om te zien. De mummiezaal was ook intressant om te bekijken, al vond ik de dierenmummiezaal stiekum leuker. Ze hadden onder andere een gemummificeerde cobra en een paard. Ook veel krokodillen, honden, katten, apen, jakhalzen en ibissen, sommigen in een eigen sarcofaagje. De tijd vloog voorbij in deze immens grote archiefkast en voor we het wisten moesten we weer naar buiten.

De bus bracht ons naar Khan-al Khalili, de grootste bazaar van Caïro. Eerlijk gezegd vond ik het tegenvallen. De sfeer is leuk, steegjes waar je doorheen dwaalt op zoek naar leuke souveniers. Jammer genoeg was dat het probleem, er waren geen leuke souveniers. Allemaal typische touristen dingen [een sarcofaagje met daarin een mummie, wie wil dat nou hebben?]. De bazaars in India vond ik vele malen leuker! Met authentieke Indiase dingen, en authentieke Egyptische dingen mis ik op deze bazaar. Ik heb wel lekkere mintsnoepjes gekocht tegen de keelpijn die ik aan de vluchtreis heb overgehouden.

Terwijl we over de bazaar slenteren wordt het snel donker. We keren terug naar het hotel en moeten een eetgelegenheid vinden. Het is oud en nieuw en we weten niet zo goed of dat hier gevierd wordt of niet. Michiel stelt voor om in het Hilton te eten, waar ik natuurlijk geen nee tegen zeg! We besluiten bij het Indiase restaurant te gaan eten. Het was erg rustig en het eten was voortreffelijk [en vast wel te vertouwen]. Na ons eten kwam er een ober die allerlei 'tandenstokerraadseltjes' had [wij doen die raadseltjes meestal met lucifers] en daar hebben we ons nog kostelijk mee vermaakt. Terug in het hotel is het al 10 uur en we zijn zo moe dat we besluiten te gaan slapen. We zijn niet wakker geworden van vuurwerk en krijgen de volgende ochtend ook te horen dat er geen vuurwerk was.

<< Vorige: Dag 1 - Amsterdam - Caïro | >> Volgende: Dag 3 - Caïro, Saqara en Giza