Egypte

Meer informatie over Egypte

Dag 3 - Caïro, Saqara en Giza

01-01-2008

Vandaag staan de pyramides van Saqara en Giza [met Sphinx] op het programma!

Vandaag om kwart voor 9 op. Na een vlug ontbijt worden we de bus ingeladen en gaan we op weg naar Saqara. Het is een flink eind rijden. Hier bevindt zich een trappyramide, zoals deze in het begin werden gebouwd. We gaan eerst een tombe van Huppeldepup in [ik ben zijn naam nu al vergeten]. Hier krijgen we uitleg over het maken van de tombe, de wandversieringen, de kleuren, en de hierogliefen. Het is erg mooi, maar de uitleg van de gids duurt soms wat lang.

Vervolgens gaan we naar de trappyramide. Aan onze gids hebben we ondertussen een lichte hekel [hij wil koste wat kost de hele groep bij elkaar houden en verplicht het je zowat dat je aanwezig bent bij zijn uitleg] dus zodra zijn uitleg begint snellen wij een tempelgang in en lopen door naar de pyramide. En dat ding is groot! We zijn nu al verbaasd en blij en verrast dat de pyramide zo groot is [de pyramide van Cheops bij Giza is de grootste ter wereld, dus dat belooft nog wat].We nemen veel foto's. Om de pyramide heen liggen nog wat tempels en resten van gebouwtjes waar we ons ook een flinke tijd kunnen vermaken met klimmen, klauteren en heel veel fotograferen. Na een tijdje zien we de rest van de groep ook op het terrein, zij hebben maar een korte tijd 'freetime'.

Nadat we de trappyramide uitvoerig hebben bekeken brengt de bus ons naar Giza.De groep gaat eerst nog lunchen, maar Michiel en ik hebben geen trek en lopen even op straat rond. Hier hebben we wat sfeerfoto's kunnen maken en vast naar de pyramide kunnen gluren. Als de groep klaar is met lunchen, worden we naar de pyramides gebracht. Deze pyramides zijn pas écht groot! En mooi! We worden in de bus vast gehouden omdat de gids per se zijn uitleg wil geven [Michiel smeert hem halverwege, waardoor ik me doodschaam] en na zijn verplichte lesje in pyramidebouwen mogen we de pyramides zelf bekijken. Na flink wat oooh's en aaah's zijn we ook in de pyramide van Chephren geweest. We moeten eerst een 'kippenladdertje' [trap van een lange plank met dwarsplankjes] af, een lange gang door en weer een kippenladdertje op om in de grafkamer te komen. Binnen in de pyramide is het benauwd en krap. En heel warm. Ik kan me goed inleven in iemand die claustrofobisch is en even heb ook ik de neiging om me om te keren in plaats van verder te gaan. De grafkamer zelf is er groot en even overspoelt me een angt; 'als de pyramide nu instort, maken we geen schijn van kans'. Er valt verder weinig te zien in de grafkamer [alleen zijn sarcofaag staat er nog] dus we gaan al vrij snel weer terug. Buiten happen we opgelucht naar adem en voelen we de koele namiddaglucht op onze huid.

We besluiten ook nog even naar de eerste pyramide te lopen [pyramide van Cheops]. Hier kun je een klein stukje op klimmen en je kan ook naar binnen, al hebben we daar geen tijd meer voor. Michiel wil wel graag naar binnen, dus we besluiten hier zaterdag terug te keren.

De bus brengt ons naar een panorama plek, vanaf waar de 3 pyramides goed te zien zijn. Na wat foto's genomen te hebben, wordt iedereen weer ingeladen en rijdt de bus verder naar de Sphinx. Hier is het erg druk, veel mensen, maar ook veel verkopers. De Sphinx zelf vind ik niet zo mooi, vroeger was hij vast wel mooi, maar nu zijn neus en baard missen, zijn kap niet mooi meer is en zijn lichaam half weggegraven is zie ik zijn schoonheid niet meer. Hij schijnt ook angstaanjagend te moeten zijn, maar ook die ervaring mis ik. We halen nog snel wat foto-grapjes uit [aai de Sphinx, kus de Sphinx etc] en gaan terug naar de bus.

Dit keer brengt de bus ons naar een parfum, olie en glas fabriek. We krijgen te zien hoe parfumflesjes worden geblazen en mogen aan allerlei parfummetjes en olieën ruiken. Heerlijk, al ben ik jammer genoeg zo verkouden dat ik zelfs de eucalyptisch niet ruik [ik moet er wel van huilen dus hij is toch erg sterk]. Na de rondleiding en de koperij van groepsgenoten worden we teruggebracht naar het hotel. We lenen een reisgids van iemand en zoeken een restaurantje uit. We hebben allebei erg veel trek in Italiaans eten, en dat brengt ons bij Didos al dente restaurant. Het eten is heerlijk [al moesten we wel even wachten op een vrij tafeltje] en goedkoop! Ongeveer 10 euro voor twee personen. [zeker vergeleken met het Hilton is het goedkoop, wat omgerekend 40 euro voor twee personen was]. Na het eten gaan we lekker terug naar het hotel en na een kort badje ga ik heerlijk slapen.