Egypte

Meer informatie over Egypte

Dag 5 - Luxor en de Vallei der Koningen

03-01-2008

Vandaag begint onze excursie om 7 uur. Dat betekent om kwart voor 6 opstaan. Gelukkig begint het ontbijt in dit hotel al om 6 uur, dus we kunnen nog even vlug ontbijten voor we vertrekken.

Als eerste rijden we naar de Vallei der Koningen, wat toch wel een eindje weg is. We rijden van de groene Nijlstrook door een stukje woestijn naar de bergen, waar de tombes zijn uitgehakt. Vervolgens rijden we met een 'tuftuf' verder naar de tombes, de bus mag hier niet komen. De gids geeft weer uitleg. Met het kaartje dat we hebben, mogen we 3 willekeurige tombes in [behalve die van Toetanchamon, Ay en nog een farao]. Hij raadt er een paar aan en vervolgens zijn we 'free to go'. We gaan eerst naar de tombe van Toetmosis III, deze tombe ligt vrij hoog in de bergen. Een hele klim dus, maar we hebben er zin in. In de tombes mag je niet fotograferen, als we dat toch stiekem proberen, wordt onze camera bruut afgepakt. Van schrik moet ik een beetje huilen, maar nadat we de rest van de tombe hebben bekeken krijgen we onze camera's wel terug [al wil de man wel geld omdat hij het geheim zal houden, maar we geven hem niks].

Vervolgens gaan we nog een ander bergpaadje op, waar nog een paar onbekende tombes zijn. Lopend naar een informatiebord stoot ik mijn teen aan een steen, en hoewel het zeer doet let ik er niet teveel op. Als ik een paar minuten later naar beneden kijk, zie ik overal bloed. Paniek! Ik heb een wondje op mijn teen opgelopen, en natuurlijk geen pleister bij me. Wel een wc rol, maar het wc papier plakt eraan vast [akelig!]. Gelukkig heb ik ook nog vochtige doekjes, en die kunnen de wond wel schoon poetsen. Iemand anders uit de groep heeft gelukkig wel pleisters bij zich, waarmee ik mijn teen provisorisch dichtplak. Hierna gaan we verder met het bezichtigen van een onbekende tombe en de tombe van Ramses IV [hetzij een beetje hinkelend]. Beide tombes zijn vrij lang, met een mooie grafkamer en mooi versierde wanden.

Nadat iedereen terug is van het bezichtigen van de tombes brengt de bus ons bij de tempel van Hatsepsut, de enige vrouwelijke farao. Haar zoon/broer/man [incest, jaja] liet uit haat haar naam overal van wegbikken, evenals haar gezicht. De tempel is groot en ligt voor de bergen [hij is ook uit de bergen uitgehakt]. Hier kunnen we eindeloos rondlopen en fotograferen. De tijd vliegt voorbij in het lekkere zonnetje en voor we het weten moeten we weer verzamelen.

De bus rijdt langs twee immens grote beelden die 'in het niets' staan. We mogen er even uit om te fotograferen, voordat we weer naar het hotel worden teruggebracht. De beelden zijn inderdaad heel groot, en het is moeilijk om ze samen, zonder onbekende mensen, op de foto te krijgen.

De bus rijdt vervolgens door naar een lunchzaak, maar alweer hebben Michiel en ik niet echt zin om binnen te zitten, terwijl we buiten in het zonnetje kunnen zitten! Wij gaan dus lunchen bij Sindbad, en het klinkt net zo leuk als het is. Het eten is erg lekker. Daarna gaan we richting het Luxor museum. Onderweg worden we aangesproken door tientallen 'feloeka-mannetjes' [een feloeka is een Egyptisch zeilbootje]. Omdat het erg lekker weer is, besluiten we een feloeka tochtje te maken naar Bananeneiland, waar allerlei fruitbomen groeien, waaronder bananenbomen. Het is erg rustgevend om op de Nijl te varen en op het eiland rond te lopen. Na anderhalf uur meren we weer aan en vervolgen we onze tocht naar het Luxor Museum. Dit museum is erg modern, mooi geordend, goed verlicht en goede Engelse teksten bij de stukken. Een verademing! Ik leer weer veel nieuwe dingen en zie ook veel wonderlijke dingen [zoals het bed van Toetanchamon, en ik kan je vertellen dat dat echt niet lekker kan liggen!]. Na het museumbezoek nemen Michiel en ik een taxi naar restaurant Jamboree. Een erg touristisch restaurant, maar het eten is wel goed. Daarna nemen we een taxi naar het hotel en gaan we slapen.

PS Onze gids begint bijna elke zin met 'actually'. Bizar!