India

Meer informatie over India

Mumbai Sightseeing

02-09-2009

Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen tot 9 uur. We slapen wel met de fan op de hardste stand, zodat al het geluid van buiten (gezang en gepraat) wordt overstemd door de zoem van de fan.

Na het ontbijt gingen we naar onze hotelkamer en smeerden we ons in met zonnebrand, we waren van plan naar Elephant Island te gaan. Onze hotelkamer heeft geen raam, dus we zagen niet dat het buiten al flink aan het regenen was.

Beneden aangekomen gingen we eerst pinnen (8000rs). We merkte dat het toch iets te hard regende en besloten om maar naar het Prins of Wales museum te gaan. Dit museum (vlakbij de gateway of India) schijnt het mooiste museum van India te zijn. Het was een mooi gebouw en ze hadden een grote collectie, o.a. oude munten, potten, wapens, schilderijen en zelfs Europese schilderijen.

De entree was 15rs omdat we student waren, anders was het 300rs (inc audioguide). Wij namen de audioguide los voor 150rs. Nog steeds super goedkoop. Bij het museum cafetaria hebben we chips, drinken en een sandwich gekocht voor 75rs.

Toen we het museum uitliepen miezerde het nog steeds. We liepen naar de gateway of India om wat info te vergaren over de boottrip en hoe lang je nodig hebt op het eiland. Het was al 2 uur en de laatste boot zou om 17.30 gaan. We moesten sowieso eerst terug naar het hotel om onze foto en videocamera te halen, die hadden we thuisgelaten voor het museum.

Na een taxi ritje naar het hotel (30rs) besloten we dat het te laat was om nog naar het eiland te gaan, we wilden ons daar niet haasten. In plaatst daarvan gingen we naar de Mahalaxa Dhobi Ghats. Het was een flink lange taxi rit door het drukke verkeer van Mumbai (100rs). We kwamen uit bij het Mahalaxa station, vanaf de spoorbrug had je een mooi uitzicht op de Ghats. Het was erg bijzonder om te zien hoe de mensen daar hard werkte en hoe groot het was. Bij de Ghats wordt kleding gewassen, dit wordt gedaan door de laagste kaste.

We zijn ook nog even naar het station gelopen en hebben op het perron nog wat staan filmen. Erg leuk! Er kwamen heel veel treinen, om de 5 minuten was er weer een, en dat in beide richtingen. Sommige treinen zaten erg vol en iedereen hing uit de deur. Uitstappen en instappen ging supersnel, de trein stond maar een minuutje stil en ging er alweer vandoor.

Nadat we uitgefilmd waren zijn we richting de Hadji Ali Moskee / Tombe gegaan. Deze ligt op een eilandje in de zee en is alleen bereikbaar via een smal pad als het eb is. De stenen waren erg glad door het zeewater. Uiteraard wilden er weer veel mensen met ons op de foto, iedereen keek naar ons (vooral naar Margot). We zijn niet helemaal binnen geweest, dan moest je je schoenen weer uit en vrouwen en mannen gescheiden etc. Daar hadden we geen zin in.

Terug richting de straat en we zochten nog iets om te doen. We zagen een subway en dachten dat er misschoen toch een metro was. Maar de subway was letterlijk een stukje weg onder de weg om makkelijk aan de andere kant van de straat te komen. Aan de overkant aangekomen namen we een taxi naar de Jain Temple in de Maghbar Hills?. Eerst hadden we een corrupte taxi chauffeur die ons 150rs probeerde te vragen en de meter niet wilde aanzetten. Daar zijn we maar weer uitgestapt. De volgende deed wel netjes de meter aan en het kostte uiteindelijk ongeveer 45rs.

De Jain tempel was wel mooi, niet heel bijzonder. We hebben al veel Jain tempels gezien op onze vorige India reis. Vanaf daar zijn we de heuvels afgelopen, dit was een mooie wandeltocht en we kwamen uiteindelijk uit bij Chowpatty beach.  Het festival was duidelijk nog niet bezig, maar de voorbereidingen waren in volle gang. Er stonden minstens 10 satelliet wagens van TV zenders en de brug waar we gisteren ook over liepen was nu helemaal gereserveerd voor TV zenders. Ze hadden allemaal hun naam op een stukje muur geschreven zodat het hun plekje was.

Het belooft wat te worden morgen!

We hebben gegeten bij Cream. Zag er luxe uit, airco en beveiliging/portier. Maar het eten was niet zo goed. Ik had pizza wat overduidelijk een Albert Heijn diepvries pizza was. Margot had falafel wat wel ok was, maar weinig voor de prijs. Het was duur en de bediening was ook niet goed. We hebben geen fooi gegeven. Het enige wat wel leuk was, was dat de placemat spelletjes had, zoals zoek de verschillen en kamertje verhuren. Hier hebben we ons wel mee vermaakt!

Toen weer terug naar het hotel. Nog even door een drukke verlichte winkelstraat gelopen. Ook daar stond weer een groot Ganesha beeld. Die gaan ze  morgen dus de zee in offeren.

Geen leuke films op TV vandaag. Alleen breaking news dat de CM (chief minister zijn we achter gekomen) van Ander Pradesh ofzo met een heli is neergestort en ze kunnen hem niet vinden. Al sinds vannochtend. Hmmz.

Zo maar een CSItje of Bones kijken.

<< Vorige: Dag 3, de eerste echte dag | >> Volgende: Mumbai Ganesha festival en Elephant Island