India

Meer informatie over India

Mumbai Ganesha festival en Elephant Island

03-09-2009

Vanochtend hadden we de wekker om 8 uur gezet. Helaas niet zo heel goed geslapen, een kamer zonder raam blijft wel erg warm. Maar de temperatuur begint wel steeds meer te wennen.

Helaas regende het vanochtend, dus we zagen het somber in met de moessontijd (we moeten nog 3 maanden! Niet in dit weer hopelijk). Toch gingen we hoe dan ook richting Elephant Island. De boottocht kostte 120rs en duurde een uur. Op het eiland aangekomen was een lange pier waar zelfs een treintje over reed. Margot en ik gingen uiteraard gewoon lopen en we waren er uiteindelijk eerder dan het treintje.

Na de pier stond een gebouwtje waar we 5rs pp tax moesten betalen om het dorp in te mogen. Daarna volgende een gladde klim naar boven. De Elephant Caves lagen op een heuvel. Op de heuvel moesten we 250rs pp entree betalen.

De eerste grot was de hoofdgrot en was het mooist. Het was echt een complete tempel uitgehakt uit de rots. In de rots waren ook goden uitgehouwen. Mooi om te zien en best in redelijke staat. Daarna volgde nog cave 2 waar niet zo veel te zien was en cave 3 en 4 die weer iets groter waren, maar kleiner dan 1.

De regen viel uiteindelijk mee. Op het eiland was het droog en de grotten waren ook droog.

De boottocht terug duurde weer een uurtje. We kwamen langs grote schepen die voor anker lagen voor de haven van Mumbai. Door de tij kering waren deze gedraaid, ze lagen dus precies de andere kant op dan toen we er op de heenweg langsgingen.

Inmiddels was het al rond 2 uur, we reden met de taxi naar ons hotel en kwamen meteen het Ganesha festival tegen. De lokale buurt Ganesha was op een kar gehesen en met zang en dans werd deze nu vervoerd richting het strand.

Nadat we even hadden gekeken gingen we ons in het hotel opfrissen. Daarna de markt op om een goedkoop lang shirt te halen, omdat we ze met poeder zagen gooien. Het goedkope lange shirt vinden is niet gelukt, maar het gooien met poeder viel ook heel erg mee. We zijn niet vies geworden.

Op het strand was het extreem druk. Super veel mensen, het hele strand stond vol. Alle Ganesh beelden, van groot tot klein werden de zee ingedragen. Hier hebben we een tijd staan kijken en het was bijzonder om te zien. Het was echter niet echt een centraal gebeuren, de meeste mensen kwamen ook om te kijken en anderen hadden een klein eigen Ganesh beeldje wat ze naar de zee brachten.

Rond 6 uur hadden we het wel gezien en zijn we Marine Drive weer overgestoken op zoek naar een restaurant. We kwamen een leuk restaurant tegen (… Shiva?). Hier hebben we super lekker gegeten, een potje tomaten saus en een potje spinazie saus samen met naan brood. Het was smullen en genieten en goedkoper en leuker dan het Cream restaurant van gisteren.

Taxi naar het hotel genomen, dit ging nog best soepel.

Inpakken, morgen richting Goa.