India

Meer informatie over India

Dag 5 - Mumbai

03-09-2009
De wekker ging vandaag om 8 uur en we schrokken allebei wakker uit een diepe slaap. Na een vlug ontbijt de taxi genomen naar de Gateway of India, en van daar de boot naar Elephanta Island genomen. De boot doet er ongeveer 1 uur over. Net buiten de haven lagen meer boten en iemand op onze boot moest op zo'n andere boot zijn. Dus kwam het erop neer dat onze boot ingewikkelde manouvres uitvoerde om de beste man op zijn bestemming te krijgen (de kapitein zit onder het dek en ziet zelf dus niets, op het dek staat een hulpje dat met behulp van belsignalen aangeeft wat de kapitein moet doen). De boottocht ging langs veel containerschepen en eilanden waar olie verwerkt werd. Na een klein uurtje meerde de boot aan bij Elephanta Island. Vanaf de pier zijn we toen naar het grottencomplex gelopen. De trappen die op het eiland lagen deden me erg aan Agua Azul denken. De eerste grot was meteen de grootste, maar helaas mocht ik er niet filmen. Het was net als een tempel, maar dan uitgehakt in de rotsen. De grote beelden en zuilen waren erg mooi om te zien. De overige 3 grotten waren wat kleiner en wat ruiger. Wel erg mooi allemaal. Ook liepen er kleine aapjes rond op het terrein die onderling wat agressief waren. Er was op het terrein een klein museum met wat achtergrondinformatie. We hebben er nog even rustig rondgelopen. Op weg naar beneden hebben we met een heerlijke thali geluncht, de eerste deze reis! (een thali is een maaltijd die bestaat uit allerlei gerechten: vaak rijst en papadum, met diverse curry's (veg of non-veg) en dahl, geserveerd op bananenblad) Na de terugreis (die ook een uur duurde) een taxi naar het hotel genomen. Er stond al een beeld van Ganesha in de straat, voor Ganesha Chaturdashi. Na snel opfrissen weer een taxi naar Chowpatty Beach genomen, waar het allemaal gebeurde. Er waren al vele duizenden mensen aanwezig en vooral op de plaats waar de grote beelden te water gingen was het waanzinnig druk. Maar ook veel gezinnen laten een klein beeldje van Ganesha in het water, voor geluk. Veel mooie foto's en filmpjes kunnen maken. Nadat we genoeg gezien hadden hebben we in de straten achter het strand rondgelopen, en kwamen we uit bij een restaurant dat onder Indiƫrs erg populair was. We hebben er heerlijk gegeten (ik een smakelijk spinazieprutje). Morgen moeten we al om 05.25 uur ons bed uit, dus snel onze tassen ingepakt en wat apparaten aan de opladers gehangen.