Laos

Meer informatie over Laos

Dag 56 Vientiane to Phonsavan

24-10-2009

We hadden een lange reisdag voor de boeg. De bus vertrok rond half 7 vanaf het noordelijke busstation in Vientiane. We waren er ruim op tijd en hadden kaartjes voor de 2e rij in de bus. Dat was erg fijn bleek later (voor de bochtige weg).

De weg naar Phonsavan ging door bergachtig gebied en we waren continu aan het slingeren door de bochten. Verder is het rijden hier heel rustig, er rijdt bijna geen ander verkeer op de weg. We hoefden niet continu in te halen en te toeteren.

De uizichten tijdens de busreis waren ook zeker de moeite waard. Vanaf Vang Vieng wordt het gebied bergachtig en mooi.

In de bus werd nog karaoke gedraaid op de tv. Van die zoetsappige nummers en maar van 3 verschillende artiesten. Eerst was het nog een grappig achtergrond muziekje, maar na een paar uur kon ik dat gezwijmel niet meer aanhoren, om gek van te worden.

Iets na 5 uur kwamen we aan op het busstation van Phonsavan. Als eerste informeerden we daar over de bus naar Hanoi aanstaande maandag. Er was wat onduidelijkheid of die om 8 uur of 6.30 uur zou vertrekken. Uiteindelijk bleek het 6.30 te zijn, kaartjes waren 185.000 Kip. Die hebben we meteen maar gekocht. De reis gaat wel 18 uur duren! Afzien dus, maar dan zijn we wel meteen in Hanoi.

Vliegen was helaas geen optie. Dan moet je terug vliegen naar Vientiane en vanaf daar naar Hanoi. Dat was duur en de vluchten sloten niet aan, waardoor je er ook lang over ging doen.

Vanaf het busstation kregen we een gratis ritje met de taxi als we bij zijn hotels zouden kijken. Dat wilde we wel, het 2e hotel DoukHun ofzo, was best ok en zat in het centrum. 50.000 Kip per nacht. Die kamer namen we.

Het mannetje dat ons bracht wilde ons natuurlijk ook meteen een tour verkopen om de Plain of Jars te bekijken. Normaal shoppen we altijd even rond, maar nu wilde we wel luisteren wat hij in de aanbieding had. We konden de drie sites bezoeken met een groep en gids voor 190.000Kip. Daar hebben we uiteindelijk 170.000Kip pp van kunnen maken. Het was buiten al donker en we hadden honger. We waren al lang blij dat we een goede tour konden boeken.

Daarna lekker (goedkoop) gegeten. Ons geld is vrijwel op en we willen zo weinig mogelijk nog bijpinnen/wisselen omdat we toch bijna Laos alweer uitgaan.

Het is hier lekker koud. Dat wordt fijn onder de dekens slapen.