Cambodja

Meer informatie over Cambodja

Dag 72 Kampot

09-11-2009

Vandaag hebben we een super leuke dag gehad. Bij ons guest house hebben we een scooter/brommer gehuurd voor 4 dollar. Het was even wennen om te rijden, maar het ging heel goed. Uiteraard zat er ook een helm bij, een roze en een zwarte. De roze was groot en de zwarte klein, dus ik moest de roze op! Een grappig gezicht.

Eerst reden we naar het tankstation om voor 3 dollar de tank vol te gooien. Daarna Kampot in om bij het Arts Café te ontbijten. Dit café wordt gerund door gehandicapten, zodat ze ook aan het werk kunnen blijven. Er werkte bijvoorbeeld een doofstomme vrouw. Het ontbijtje was goed, ik had een zelfgebakken bagel met homemade bananenjam. Heerlijk. Ook was er free Wifi waar we even gebruik van hebben gemaakt.

Daarna even terug om onze tanden te poetsen en toen ging onze dagtocht op de motor beginnen. We gingen vandaag een aantal grotten bezoeken. Als eerste wilden we naar de Phnom Chngnok Cave. Via een beschrijving in de LP en een kaartje kwamen we uiteindelijk bij een grot uit. Later bleek dat de Seda Orn Cave te zijn, maar dat wisten we toen nog niet.

Een stel kinderen ving ons op en leidde ons naar een leuk plekje waar je de motorbike kon stallen voor 1000 riel. Daarna gingen ze met ons mee de grot in. Het grottencomplex was heel ingewikkeld, gelukkig wisten die kinderen de weg. Het was ook niet echt een normale looproute, je moest klimmen en klauteren, door kleine gaatjes wurmen (rugzak af, anders paste je er niet doorheen) en langs afgronden lopen. Ook moest je je nog via een boomstam naar beneden laten zaken. Het was een soort van trap.

De grot was wel heel mooi van binnen, grote open ruimtes maar ook kleine gangetjes. Sommige stenen waren in de vorm van een olifant, maar als je wil kan je in elke steen wel een dieren silhouet vinden. Achja. Midden in de grot hing ook nog een lange wortel van een boom, daar kon je aan hangen en slingeren als tarzan.

Via moeilijke weggetjes kwamen we uiteindelijk terug bij de ingang van de grot. De kids kregen een fooi van 2 dollar. Uiteraard wilden ze meer, maar we vonden het wel genoeg.

We volgden de weg verder en zouden bij een meer moeten komen, dat meer hebben we nooit gevonden, maar de route was wel heel leuk. Een zandweggetje vol kuilen midden door de rijstvelden en kleine dorpjes. Alle kinderen zwaaiden naar ons als we langskwamen. Maar misschien kwam dat ook door mijn opvallende roze helm.

Uiteindelijk kwamen we weer bij de hoofdweg uit tussen Kampot en Kep. Even een cola gekocht en toen zijn we naar Kep gereden om te lunchen. Kep was nog best ver (meer dan 20km). Dus het was flink door rijden. Kep heeft een strand, maar is verder heel klein, er bleken ook niet echt restaurantjes te zijn. Het enige restaurant met Nederlandse eigenaar bleek dicht wegens ziekte.

Uiteindelijk maar bij een guest house in het restaurant een fried rice gegeten.

Onderweg naar Kep hadden we een bord zien staan van een andere grot, daar gingen we nu heen. De Sasir / Sorsia Cave. Het lag bij een boedha monniken complex. Je moest de trap op en kon dan een grot in, daar stond een tempeltje in. Ook was er een onderwater meertje en een grot met vleermuizen. Via een andere uitgang en een jungle paadje (vol muggen) kwamen we weer terug. De grot was minder spectaculair dan de eerste. Onze gids hier kreeg 1 dollar fooi.

In de LP stond nog een foto van een grot met een oude bakstenen tempel. Die hadden we eigenlijk willen zien maar blijkbaar nog niet gevonden. Hij zou op hetzelfde pad als de eerste tempel moeten zitten. We reden dus weer terug op onze motor richting Kampot om de zijafslag naar de grotten te nemen.

Onderweg werden we bang dat de benzine bijna op zou zijn. We hadden al veel gereden en de benzinemeter stond al op de E van Empty. Als we stil stonden ging de meter weer naar halfvol, we hadden geen idee hoeveel er echt inzat. Het lukte ons ook niet om de tankdop open te maken. We zijn even gestopt bij een benzine flessen standje. De vrouw daar maakte de dop zo open en hij bleek nog halfvol te zitten, geen probleem dus.

Vlak voor de eerste tempel was nog een afslag naar links, die moesten we hebben. Weer een lang zandpad bracht ons uiteindelijk bij een dorpje waar twee kids met ons gingen mee fietsen. Ze begeleide ons naar de grot (de Phnom Chngok Cave). Bij de grot aangekomen stonden er wel 6 kinderen om ons heen die allemaal wilden gidsen of op de motor wilden passen. Maar we wezen de twee eerste aan om ons te gidsen. Het bleken twee hele aardige jongs en ze konden ook goed Engels. Ze stelden zelfs voor om foto’s te maken van ons samen en ze maakte ook nog goede foto’s!

Deze grot was ook weer erg spectaculair. Via een pad door de rijstvelden kwam je bij een grote rots, daar was een klein monniken klooster en moest je 2 dollar entree betalen. Vervolgens kon je met een trap omhoog en daarna omlaag de grot in waar de oude bakstenen tempel stond.

Ook hier hadden we weer een moeilijke route door de grotten. Langs afgronden en keien die in de lucht leken te zweven maar enkel op hun plek werden gehouden door een stel andere stenen. Best eng en gevaarlijk.

Bij een andere uitgang kwamen we er weer uit. De zon ging inmiddels onder en de rijstvelden zagen er super mooi uit.

We hadden niet lang meer of het zou donker worden, we haasten ons dus naar de motor om naar Kampot te rijden. Het bleek nog zeker een half uur rijden. Toen we aankwamen was het al donker. Gelukkig deed het licht op de motor het wel (meestal).

Het was echt een goede keuze om de motor te huren en niet met een tuktuk te gaan. We hebben de hele dag leuk vermaak gehad en zijn op plekken gekomen waar je anders niet heen was gegaan. Margot en ik hebben allebei gereden en het ging erg goed. We hebben wel veel kuilen in de weg moeten ontwijken, pfff.

’s Avonds nog gegeten bij een leuk restaurantje aan de rivier. Juist bij degene waar niemand zat. Bij de twee restaurantjes ernaast zat het vol toeristen, maar hier niemand. Meer rust en aandacht voor ons dus! Ik had pizza en die smaakte goed!

<< Vorige: Dag 71 Phnom Penh to Kampot | >> Volgende: Dag 73 Kampot to Siem Reap