India

Meer informatie over India

Dag 39 Tanjavore

07-10-2009

Vandaag was een erg geslaagde dag. We hebben de grote tempel van Tanjore bezocht en het paleis.

Het Brihadeeswarar tempelcomplex staat op de werelderfgoed lijst van UNESCO. Het was een groot complex, een aantal poorten met in het midden een grote Nandi (stier van Shiva) en een grote tempel met hele hoge toren met daarop een kleine gouden koepel. Het was zo opgezet dat de schaduw van de koepel nooit de grond kon raken.

Het was redelijk rustig en je kon er vrij rond lopen. Het was niet zo’n bedevaartsoort waar je je als niet hindoe niet thuis voelt, je mocht gewoon overal in en overal kijken. Er was zelfs lekker gras waar je even kon zitten.

Na de tempel zijn we naar het paleis gelopen, dit was verder dan we dachten. Het was ook goed heet buiten, dus we zweten ons kapot. Aangekomen bij het paleis even gerust onder een boom, daarna het complex ingegaan (50rs pp plus 30rs voor de camera).

Er was een binnenplaats met daaraan een grote zaal, de zaal was beschilderd en er vlogen wat duiven rond. Ook kon je in een gat in de grond kijken naar een stuk van een 6km lange geheime tunnel die onder het paleis loopt.

Er was nog een klein museum, waar je in kon voor 1rs. Er lagen wat antieke dingen, niet zo bijzonder. Het art museum ging al om 1 uur dicht, daar waren we te laat voor.

Wel konden we nog de Bell Tower beklimmen. Deze toren kon je op door kleine wenteltrappen in het midden van de toren. Op elke verdieping had je een mooi uitzicht. Wel werden de verdiepingen steeds kleiner en lager. Het was een hele klus om die trap omhoog te nemen.

Eenmaal boven stond ik op en werd ik nog aangevlogen door een grote roofvogel. Ik kwam uit de wenteltrap waar je moest bukken en toen ging ik staan op het dak van de toren. Na een seconde of 2 voelde ik opeens een knal tegen mijn achterhoofd, alsof ik een bal tegen mijn hoofd kreeg. Ik wist niet wat er gebeurde, maar Margot had de vogel wel gezien. Het bleek dus dat de vogel tegen me aan was gevlogen. Het was echt zo’n grote roofvogel.

Ik was even bang dat hij het expres deed en me kwam aanvallen met zijn grote klauwen. Ik kroop de trap alweer in om dekking te zoeken. Maar gelukkig bleef hij uit de buurt. Hij had me gewoon niet gezien waarschijnlijk.

Na het paleis bezoek bij een lokale tent een Thali op een bananenblad genomen. We eten daarvan lang niet alles op, maar het vult redelijk. Er zitten zoveel sausjes bij dat je kan afwisselen en je lust altijd wel iets.

Op de hotelkamer even een serietje gekeken op de laptop. Om half 4 gingen we zwemmen bij een hotel hier om de hoek. Ze hebben een zwembad op het dakterras op de 4e etage. We waren de enige en hebben er zo’n anderhalf uur gezwommen en gelegen in de zon. Erg relaxt, want het is hier snikheet.

Waar we vanavond gaan eten? Nog geen idee. We zijn een beetje uitgekeken op e dure hotels die eigenlijk geen goed eten serveren. Vanochtend namelijk ook bij een redelijk goed hotel gegeten, maar ze hadden niet eens omelet, omdat dat niet vegetarisch is. Dus dure toast gegeten. Beetje jammer.

Voor het avondeten gingen we naar Hotel New Yorker, daar zagen we dat ze burgers en patat op het menu hadden staan. Eenmaal boven aangekomen kwamen we in een soort kale ruimte met een paar stoelen en tafels, alsof het net is opgeleverd. Ze bleken alleen Indiaas eten te hebben en de burgers en patat hadden ze allemaal niet. Helaas helaas.

We zijn weer weggegaan en gaan eten bij het restaurant van ons eigen hotel (Yagipapa ofzo). Het eten bleek goed en niet duur. Wel was het een super donker hol. Indiers vinden dat blijkbaar gezellig, er kwamen nog aardig wat andere mensen eten en je kon er ook afhalen.

<< Vorige: Dag 38 Trichy naar Tanjavore | >> Volgende: Dag 40 Tanjore to Chidambaram