India

Meer informatie over India

Dag 50 Mamallapuram to Chennai Airport

18-10-2009

Vandaag zijn we rustig wakker geworden en uiteraard weer warme pap gaan ontbijten.

Daarna spullen inpakken en klaarmaken voor de grote reis naar Thailand. 12 uur de hotelkamer uit en daarna rondgezwerfd tussen internet café, tuin van groot resort en restaurantje om te lunchen.

Rond 4 uur begon de dag pas echt. We regelden een taxi naar het busstation, daar aangekomen was het echt super druk. Echt niet normaal. De vorige keer dat we op het busstation waren was het er heel rustig, maar dit keer niet! Waarschijnlijk omdat het een holiday weekend was en iedereen weer naar huis ging.

De bussen zaten overvol. Zodra er een bus kwam aanrijden renden er horde mensen op af, sprong iedereen de bus in zonder mensen er uit te laten en zat de bus helemaal vol. We hebben een tijdje staan kijken, maar toen de bus die wij moesten hebben ook direct vol zat en we alleen nog aan de buitenkant konden hangen, wisten we dat we op deze manier nooit bij het vliegveld zouden komen.

Een riksja chauffeur zei dat we beter naar het andere busstation konden gaan, dat besloten we maar te doen. Mijn vermoede klopte al, het was geen busstation maar gewoon langs de snelweg. Op hetzelfde punt waar we er uit werden gezet toen we aankwamen met de bus.

Er stond niemand anders op de bus te wachten en we voelde ons nogal hulpeloos. Welke bus moesten we nemen? We moesten naar Guindy in Chennai, dat was alles dat we wisten.

Een paar bussen stopten om andere mensen er uit te laten, we vroegen of ze er heen gingen maar echt behulpzaam waren ze niet. Op een gegeven moment kwamen er ook andere mensen langs de snelweg staan voor de bus, maar die gingen gewoon 50 meter bij ons vandaan staan. Lekker handig! Later kwamen er nog meer mensen, die gingen ook weer 50 meter daarvandaan staan. Uiteindelijk gingen we er maar tussen staan en vroegen we hulp van hun.

Zo zijn we toch nog in een bus gekomen. Zonder echte zitplek (alleen een bankje achter de chauffeur), maar niet zo’n overvolle bus waar we niet eens meer bijpaste.

Na ruim 2 uur kwamen we in Chennai aan. Daar moesten we hard onderhandelen voor een riksja ritje naar het vliegveld. Uiteindelijk 70rs betaald. Het vliegveld was wel ok, even gegeten, gewacht, ingecheckt en weer gewacht.

Ohja, op het vliegveld ook nog 75 euro naar dollars proberen te wisselen. Hij wilde ons er 80 dollar voor geven. Wat een dwaas! De koers is 1,49 ofzo. Uiteraard was er geen discussie mogelijk. Pff, echt India.