Vietnam

Meer informatie over Vietnam

Dag 61 Halong Bay

29-10-2009

Vandaag gingen we naar Halong Bay. Ik verheugde me er al lange tijd op. We hadden een tour voor 80 dollar pp en ik hoopte er het beste van.

We gingen voor een gratis ontbijtje naar het Central Backapckers hostel waar we ook de tour geboekt hebben. Iets na 8en werden we opgepikt door een busje waar al twee mensen in zaten. Tot onze schrik bleken we ingedeeld voor de 2 dagen 1 nacht trip, terwijl we 3 dagen en 2 nachten hadden afgesproken. Op onze bon stond ook 2d1n, oops. Toch weer niet goed opgelet.

De gids die ons kwam ophalen overlegde even met het hostel en het zou goed komen. Gelukkig maar.

Het duurde niet zo lang om de rest van de mensen op te halen, daarna gingen we naar Halong Bay rijden. Het was een lange rit van ruim 3,5 uur. Met ruim 20 minuten tussenstop bij een shopcomplex.

Het busje was erg oncomfortabel. Te harde stoelen en geen beenruimte.

Bij de haven van Halong Bay was het super druk met allerlei groepen. Rare toeristen en gelukkig ook wat normale mensen. Wij hadden heel erg geluk met onze groep, het waren eigenlijk allemaal oudere mensen, geen jongeren die de hele nacht wilden gaan feesten. We vreesden namelijk al voor onze nachtrust.

Wel zagen we nog een meisje dat er uit zag als een clown, rare kleding en te veel make-up. Even leek het er op dat ze bij ons op de boot zat, maar dat bleek niet zo te zijn.

We gingen de boot op en die zag er super goed uit. Onze kamer was heel ruim, mooi bed en een hele mooie badkamer. Er waren vier kamers beneden en 2 boven. Totaal ruimte voor 12 personen, we waren ook met z’n 12en (Canadezen, Engelsen, Noren, Australiërs).

De boot ging varen en wij gingen lunchen. Het was allemaal heel chique, netjes en goed geregeld. De ouderen dronken wijn en wij zaten aan de cola. De lunch was erg uitgebreid en er was ook redelijk wat vis, daar houdt Margot niet zo van. Maar er was genoeg anders, zelfs patatjes!

Na de lunch zijn we op het bovendek gaan zitten, genieten van de zon en het uizicht. Halong bay is echt heel mooi. Allemaal rotsformaties die uit de zee steken. De rotsen zijn begroeid met bomen en planten.

Na eventjes varen kwamen we aan bij een grot, die heet Surprising Cave, doordat het een verrassende grot is. Verrassend was hij zeker, er waren echt hele grote ruimtes in de grot die je bereikt. Als je de grot inloopt verwacht je het niet. De grot was mooi belicht met verschillende kleuren lampen. Echt een hele mooie grot! We konden er 45 minuten rondlopen, daarna ging de boot weer verder.

De boot ging een klein stukje varen naar een floating village, dit zijn kleine huisjes naast elkaar op het water, als een soort straat. Ze verhuurde hier kayakken, we gingen dus kayakken!

Je zat met z’n tweeën in een kayak. Margot en ik peddelde samen mooi door Halong Bay, echt een leuke ervaring. De zee is er erg rustig, geen golven. Bij sommige rotsen was een kleine grot waar je een stukje in kon varen. Daarna moest je weer keren omdat je niet verder kon. Het peddelen was wel erg vermoeiend voor je armen, gelukkig waren we samen!

Na twee grotten ontdekt te hebben gingen we weer terug naar de boot. Op naar het volgende onderdeel van het drukke programma.

De boot ging ditmaal naar Titop Island (wij noemden het Tiptop Island). Je kon er zwemmen of de rots beklimmen via een pad. Wij gingen de rots beklimmen, want bovenop was een mooi uitzichtpunt. Het werd al schemerig toen we er waren, maar toch hebben we even van het mooie uitzicht kunnen genieten.

Nu hadden we wat rusttijd, het werd donker en we gingen zo aan het diner. Ook het diner was weer helemaal goed in orde. Niks over te klagen. Margot kreeg zelfs nog speciale vegetarische gerechten. Tijdens het eten gekletst met de Australiërs en Engelsen, aardige mensen en leuke verhalen.

Na het eten konden we nog vissen. Maar dat was een onmogelijke zaak. Er hing een grote lamp waar alles visjes op af kwamen en we hadden drie hengels met daaraan een haak in een soort octopus vorm. Een vis of octopusje zou daar zogenaamd op af komen, maar er zat niet eens aas aan. We begrepen niet hoe het ooit zou kunnen werken. Maar we hebben  ons wel vermaakt en veel visjes gezien.

De rest van de avond hebben Margot en ik nog een Dance Megahit 2008 CD 3 en 4 geluisterd (1 en 2 hadden ze niet). Leuke oude(sommige veel ouder dan 2008) dance nummers die we herkenden. Leuke herinneringen opgehaald en leuke nummers gehoord.

Toen was het iets voor half 10 en de eerste mensen waren al naar hun kajuit gegaan. Duidelijk geen partyboat en daar waren we blij mee. We lagen in een baai met alle andere boten, sommige hadden disco verlichting aan.

Wij gingen ook lekker slapen en we hebben heerlijk geslapen. Onze kamer was erg mooi, we hadden zelfs airco.