Vietnam

Meer informatie over Vietnam

Dag 62 Halong Bay

30-10-2009

Omdat we op de verkeerde boot zaten moesten we van boot wisselen. Onze boot had alleen mensen die 1 nacht gingen, en zou terug gaan naar de haven. We moesten naar een andere boot die wel naar CatBa Island ging (daar zouden we overnachten in een hotel).

We moesten er vroeger uit dan de anderen en hadden om 7 uur een privé ontbijtje. Toast met jam, ei en banaan en een super mooi uitzicht van Halong Bay.

Rond half 8? Kwam er een andere boot naast ons varen. We namen afscheid van onze gids en sprongen op de ander boot. De gids riep nog een aantal keer “bring your babies next time”. Ik zei “yes we will”. Haha erg grappig :)

De boot was even groot maar toch anders, minder mooi dan de onze. Er bleken ook 20 mensen op te zitten (in plaats van 12 bij ons) en dat in dezelfde ruimte.

Er waren ook minder ligbedden op het dek en tot onze schrik/verbazing troffen we de clown die we gisteren hadden gezien aan op deze boot. We waren heel erg blij dat we niet op deze boot overnacht hebben, dat was duidelijk minder geweest! Waarschijnlijk is hier ook veel meer gefeest (karaoke).

Later hoorden we van andere mensen uit andere groepen dat er op sommige boten nog lang karaoke is gedaan. Eén had het zelfs over 2 uur ’s nachts waarna ze nog naar een andere boot gingen zwemmen om een joint te halen. Dat zijn niet onze type mensen, ik was blij dat wij bij het wat chiquere volk zaten.

De tocht naar het eiland duurde zo’n 40 minuten en was wederom erg mooi. Erg genoten van het uitzicht. Halong Bay is prachtig.

Het eiland was veel groter dan verwacht. We werden weer samengevoegd met andere groepen en gingen met z’n alle in de bus, richting Catba National Park. Daar konden we een grote heuvel opklimmen, bovenaan stond een uitkijktoren.

Het eerste stuk van de klim ging erg goed. Het was een stenen trap, steil en uitputtend, maar wel te doen. Later werd het echter een groot modderpad en erg glad. Er lagen gladde stenen en het werd steiler en meer onbegaanbaar. Margot is afgehaakt en teruggegaan, wat erg verstandig was. Je wil immers niet je voet bezeren of vallen en de rest van de vakantie niet kunnen lopen.

Uiteindelijk gingen we in een grote parade naar boven. Langzaam klauterend over de rotsen. Het uitzicht boven was de moeite waard. Je zag de mooie groene heuvels op CatBa Island. Op de uitkijktoren zaten wel erg grote enge wespen. Vreemde beesten.

De weg naar beneden was misschien nog wel lastiger, over alle glibberige rotsen en takken. Gelukkig ben ik zonder verwondingen beneden gekomen. Beneden zat Margot te wachten, ze zei dat er heel veel mensen voortijdig naar beneden kwamen, sommige zelfs met verwondingen. Ze hadden wel iets beter kunnen aangeven hoe zwaar de tocht zou zijn. Oh well.

Nu gingen we met de bus naar het hotel, het was nog 25km rijden op het eiland voordat we bij CatBa Town waren. We zaten in het Sunflower One Hotel, op de bovenste verdieping (11e) in een mooie kamer met uitzicht over de baai. Het was een zeer ruime kamer, echt beter dan we verwacht hadden! Niks te klagen over het hotel. Ook hier hadden we weer een airco.

Half 1 gingen we lunchen. Was wel ok, niet bijzonder verder. Om half 3 werden we weer beneden verwacht, want we gingen naar Monkey Island. De bus reed een kort stukje naar een andere haven, daar namen we een boot richting Monkey Island.

De apen op Monkey Island boeide ons niet zo, die hadden we al genoeg gezien in India. Wel was er een mooi strand waar je kon liggen en je kon er zwemmen in de zee. Het was een super rustig idyllisch strandje. Je had uitzicht op de mooie rotsformaties van Halong Bay.

Op het eiland was ook nog een pad naar een ander strand, maar dit pad bleek ook iets minder begaanbaar dan gedacht. Toen we zagen dat er op het andere strand bungalows stonden zijn we weer teruggegaan. Zoveel tijd hadden we niet en we wilden wel even zwemmen. Het eerste strand was mooi genoeg.

Het water was van precies goede temperatuur. Niet te warm en niet te koud. Lekker gezwommen. Door de baai zijn er geen golven, dus het water was erg rustig.

Kwart voor 5 namen we de boot terug. We kwamen weer langs een erg groot floating village. Bijzonder om te zien dat al die mensen zo op het water leven.

Zes uur hadden we diner in het hotel. Wel aardig weer, niet bijzonder. Gezellig gepraat met onze nieuwe groepsgenoten (we waren alweer gewisseld van groep, van budget groep naar deluxe groep die wel naar Monkey Island gingen). We zaten aan tafel met 2 Belgen, dus we konden ook weer eens Nederlands praten.

’s Avonds filmpje gekeken op de hotelkamer. Maar eigenlijk waren er geen leuke films. Dus we zijn weer vroeg (9 uur) gaan slapen. En dat was fijn!