Cambodja

Meer informatie over Cambodja

Dag 75 Angkor

12-11-2009

Vandaag hebben we de hele dag tempels bezocht. Het was een uitputtende maar leuke dag.

We hebben de volgende tempels bezocht:

·         Banteay Srey

·         Banteay Samré

·         Preah Khan

·         Neak Pean

·         Ta Som

·         East Mebon

·         Pre Rup

Banteay Srey
Deze tempel ligt 37 km van Siem Reap, het was een uurtje rijden in de gammele bak die achter de motor hing, ook wel tuktuk hier. We hobbelden alle kanten op, als klap op de vuurpijl was de motor ook nog oververhit en wilde hij niet verder. Gelukkig waren we toen nog maar 100 meter van de tempel, zodat wij konden lopen naar de tempel en hij de motor ondertussen kon fixen.

Banteay Srey is een hele kleinschalige tempel. Het ziet er uit als andere tempels, maar dan een soort miniatuur versie. Helaas was het er behoorlijk druk, het is een populaire tempel. Door de kleinschaligheid liep er altijd wel iemand voor je. Ik weet niet of het de lange reis naar deze afgelegen tempel waard is. Maar het is blijkbaar wel een belangrijke tempel, dus goed dat we hem toch hebben gezien. (Achteraf gezien kan ik wel inzien waarom deze tempel mooi was, maar het is niet handig hem als eerste te zien. Dan zie je de gelijkenis met andere grotere tempels nog niet. Dus pas bezoeken als je andere tempels hebt bezocht).

Banteay Samré
Terug richting de centrale Angkor tempels brachten we nog een bezoek aan Banteay Samré. Gelukkig was het hier wel heel rustig. Deze tempel was een stuk groter, je kon lekker rondlopen. Binnen de tempelmuren stonden heel veel gebouwen op elkaar gepropt. Zo dicht op elkaar dat je er soms niet tussendoor kon lopen en de trap naar beneden meteen uitkwam op een trap naar boven van een volgend gebouwtje. Alles was redelijk intact (door restauraties) en er lagen geen grote blokken stenen midden in de tempel.

Buiten bij Banteay Samré hebben we geluncht, maar dat was niet te best. Totaal 8 dollar kwijt voor een simpele fried rice en een pompoen soep. Echt veel te duur, morgen nemen we ons eigen eten mee.

Preah Khan
Preah Khan was echt een toptempel. Heel groot en grote delen waren vervallen. De tempel had een hele lange gang van voor naar achteren en in het midden werd deze gekruist door een gang die helemaal van links naar rechts liep. Het was een soort groot kruis.

Verder waren grote delen van de tempel symmetrisch, vaak was één kant vervallen en de andere kant intact/gerestaureerd. Er stond nog een library met 2 verdiepingen en er groeiden een aantal bomen tegen de tempel/muur. Vroeger was Preah Khan de Universiteit / leerschool.

Daken waren vaak ook ingestort. De daken werden ook gemaakt van de grote stenen. Soms probeerden ze een leuk boogje te maken boven een deur bijvoorbeeld. De stenen werden dan steeds een stukje verder over elkaar geschoven tot er een soort van brug ontstond _--_. Dit werd wel zwaar met die grote stenen.

Via een aantal gangetjes kwam je ook nog bij een kamertje met afbeelding van (de Queen?) iemand. Die werd nog vereerd en er werd wierook gebrand.

Op een gegeven moment was ik Margot kwijt, ze zat op me te wachten in een gang en ik was haar aan het zoeken in een andere gang. Argh, gelukkig elkaar weer gevonden. Dit was echt een hele mooie tempel en leuk om zelf te ontdekken. Het was er ook rustig, geen tourgroepen.

Neak Pean
Neak Pean was klein maar wel leuk, omdat het volledig anders was dan de rest. Via een geïmproviseerde houten planken brug kwam je bij de tempel. Dit was een grote vijver met daaromheen nog 4 vijvers. In het midden van de grote vijver stond een rond stenen gebouw. De 4 kleine vijvers hadden een verbindingskamer met de grote vijver. Elke kamer had een water uitgang in een andere vorm, een Olifant, Leeuw, Paard en Mens.

We hebben om de vijver gelopen en de 4 koppen gespot. Meer dan er omheen lopen kon je verder ook niet. Maar wel leuk om gezien te hebben, zo anders.

Ta Som
Ta Som was de volgende tempel op ons programma. Deze tempel was weer redelijk klein en niet zo bijzonder van binnen. Het mooiste waren de grote stenen gezichten op de torens bij de ingangen en een boom die zich helemaal om een doorgang had gewurmd. Het was een heel mooi gezicht hoe de wortels van de boom langs de doorgang naar beneden kwam. Bovenop stond een grote boom.

Toen een grote tourgroep weg was hebben we er mooie foto’s kunnen maken. Het zag er precies zo uit als je verwacht van Angkor.

East Mebon
Eigenlijk waren we niet van plan naar East Mebon te gaan, maar onze tuktuk kwam daar zonder benzine te staan. Terwijl hij nieuwe benzine ging regelen, hadden wij even 5 minuten om kort de tempel te bekijken.

Op de hoeken stonden grote olifanten en er waren een aantal hoge torens. Die lagen er mooi bij met de inmiddels laagstaande zon.

Pre Rup
Pre Rup was onze laatste stop van vandaag. Het was alweer tegen 5en. Pre Rup ligt een beetje op een heuvel en heeft ook nog eens een hoge toren die je kan beklimmen. Vanaf boven heb je een leuk uitzicht over de jungle. Helaas zie je weinig andere tempels, alleen de torens van East Mebon kan je zien en misschien als je goed kijkt wat van Angkor Wat.

De jungle is trouwens wel anders dan verwacht. Het lijkt meer alsof je over de veluwe rijd. Gewoon grote bomen en niet zozeer de jungle vol muggen en beesten en apen. Er ligt ook overal mooi gras wat vaak heerlijk ruikt.

Het was een super leuke eerste dag in Angkor. Morgen gaan we de zonsopgang bekijken en moeten we er vroeg uit. Dan gaan we Angkor Wat ook nog eens goed bekijken.