Cambodja

Meer informatie over Cambodja

Dag 68 Vietnam to Cambodia

05-11-2009

10 voor 6 ging de wekker al. Om kwart voor 7 zou de bus naar Phnom Penh vertrekken. Snel gedoucht en aangekleed. Terwijl we op de bus stonden te wachten nog een stokbroodje geregeld als ontbijt.

We hadden kaartjes voor de bus op plek 23 en 24, maar toen we onze voucher inruilden voor de echte kaartjes stond er opeens 33 en 34 op. Helemaal achteraan tegen de wc aan! Pfff. Ik was bang om wagenziek te worden en wilde meer voorin zitten, maar dat kon allemaal niet. Lekker flexibel.

Uiteindelijk ben ik toch een paar rijen naar voren gaan zitten en gewoon stug blijven zitten toen hij wilde dat we op onze eigen plek gingen zitten. Nu gingen er andere mensen achteraan zitten.

De busreis was weer zoals gewoonlijk behoorlijk brak. Tot onze verbazing waren het voornamelijk locals in de bus, Vietnamese en Cambodjaanse. Verder een kotsende baby, vervelende karaoke muziek op tv waarbij ze een dansje doen wat groep 4 en 5 niveau heeft. En nog een conducteur die probeert een centje bij te verdienen door 25 dollar voor het visum in Cambodja te vragen terwijl het 20 dollar kost. Als je vervolgens zegt het zelf wel te regelen dreigt hij dat de bus verder gaat en je maar met een motor zelf je vervoer naar een restaurantje moet regelen. Ja dag! We hebben voor de bus betaald hoor.

Uiteindelijk ging de grensovergang zonder problemen en waren we eerder weer terug in de bus dan de andere mensen. Visum naar Cambodja koste maar 20 dollar en 1 pasfoto. Wel 3 keer al je gegevens moeten invullen (visum, paspoort controle, medische controle). Maar we zijn er doorheen.

De rit duurde totaal iets van 6 of 7 uur. Rond half 2 waren we in Phnom Penh. Daar werden we (gelukkig) meteen opgewacht door ijverige tuktuk bestuurders. Ze wilden ons naar het Okay Guesthouse brengen. We keken even in de LP en de locatie was goed en de prijs ook wel ok. Dus daar zijn we maar heengegaan.

Mooie ruime kamer met airco voor 10 dollar. Maar we hebben hem zonder airco genomen voor 8 dollar.

Nadat we opgefrist waren zijn we even de stad in gelopen. Langs de boulevard van de Mekong, het paleis etc. We zochten nog een lekker stokbrood standje, maar niet gevonden helaas. Wel een heerlijk restaurantje waar we echt van opgeknapt zijn (Khmer Savana ofzo?). Er hingen allemaal A4tjes aan de muur met teksten van mensen die er waren geweest en het eten konden aanraden. Ook een paar Nederlandse.

Nog even verder rondgelopen en bij het Friendship Monument van Vietnam/Cambodja gekeken. Er stond een super mooie fontijn die heel veel ingewikkelde dingen kon, maar helaas stond die uit. Hopelijk zien we hem nog in werking!

Morgen gaan we echt sightseeing doen hier. Nu even relaxen en straks avondeten.

’s Avonds gegeten bij K’Nyay. Een stylish new restaurant in Phnom Penh met voornamelijk vegetarisch eten. Was iets duurder dan verwacht, maar we zaten dan ook wel in een zeer stijlvol restaurant. Mains waren 5 dollar. Totaal 12 dollar kwijt.

<< Vorige: Dag 67 Ho Chi Minh City – Cu Chi Tunnels | >> Volgende: Dag 69 Phnom Penh