Cambodja

Meer informatie over Cambodja

Dag 77 Angkor

14-11-2009

De afgelopen twee dagen zijn we rondgereden door Malika, onze vaste tuktuk driver voor de tempels van Angkor. Vanochtend was hij er weer, maar moest hij helaas melden dat zijn tuktuk kapot was en hij ons niet rond kon rijden. Een vriend van hem zou ons vandaag rondrijden. Jammer, we konden wel lachen om Malika. Hij is heel aardig, zegt heel vaak “Yes I know” als antwoord op vanalles, zelfs dingen die hij niet kon weten. Zijn tuktuk was altijd al een beetje brak, zo ontbrak heel het dashboard (geen wonder dat we zonder benzine kwamen) geen spiegels etc. Maar hij was aardig voor ons en maakte nergens een probleem van.

Vandaag gingen we dus met een andere dude, hij had een makkelijk dagje want veel hoefde hij niet te rijden. Eerst gingen we naar Angkor Thom, een oude stad met daarin meerdere tempelcomplexen. Deze waren allemaal op loopafstand. Daarna gingen we nog maar naar 1 ander complex en toen terug naar het hotel.

Wat hebben we vandaag bezocht?

·         Angkor Thom

o   Bayon

·         Phnom Bakheng

Angkor Thom
Angkor Thom is een gebied waarin meerdere tempelcomplexen liggen. Je komt deze oude stad in door grote poorten. Als eerste gingen we naar het Baphuon, omdat bij het Bayon veel tourgroepen waren.

Baphuon
Het Baphuon was een piramidevormige tempel, je kwam er via een lang pad. Helaas werd de tempel volledig gerestaureerd en kon je er niet meer op. Je kon er alleen omheen lopen. Aan de achterkant lagen de stenen op zo’n manier dat het een liggende Boedha voorstelde. Best knap gedaan.
De wandeling om het Baphuon was mooi in de schaduw van het bos en erg rustig. Maar toch jammer dat we er niet even op en in konden.

Terrace of the Elephants
Naast het Baphuon begint het Terrace of the Elephants.
Op deze verhoging stonden vroeger gebouwen (van hout). Boven was er niet veel te zien, maar beneden zag je dat er allemaal olifanten uitgehakt waren. Zelfs met uitstekende slurf (3D).

Royal Palace
Via het Terrace of the Elephants liepen we naar het Royal Palace. Ook dit was een hoge piramide vormige tempel. We waren vandaag een beetje sloom en uitgeput, nog door gisteren waarschijnlijk, dus we gingen eerst maar eens even zitten beneden. Ondertussen zagen we hoe een hele kolonie mieren een duizendpoot aan het verzwelgen was.

Aan de achterkant van het Royal Palace kon je via een houten trap naar boven. De originele trappen waren veel te steil en de treden zijn erg klein, gevaarlijk dus. Boven had je een galerij waar je doorheen kon lopen en een klein beetje uitzicht over de omgeving. Maar niet ver, de meeste bomen waren nog hoger.

Tep Pranam
Via een zijuitgang van het Royal Palace kwamen we uit bij een groot Boedha beeld, Tep Pranam. Dit was het originele Boedha beeld dat hier gevonden is. Alleen het hoofd is nieuw? Het was een behoorlijk groot beeld.

Preah Palilay
Een klein paadje achter het Boedha beeld bracht ons naar Preah Palilay. Deze kleine tempel had een hoge schoorsteen vormige toren. De tempel lag erg mooi midden in het bos en werd niet veel bezocht. De tempel was begroeid met drie gigantische bomen, deze waren alleen gekapt. Alleen de grote wortels stonden er nog. Uit de wortels groeiden weer bladeren, zo komt er uiteindelijk vast weer een nieuwe boom. De natuur neemt de tempels langzaam weer in zich op.

Preah Pithu
We liepen terug naar de weg, aan de overkant lag een groep tempels, de Preah Pithu groep. Deze groep tempels wordt nauwelijks bezocht.  Zonde eigenlijk, want het waren best mooie tempels. We zochten een plekje om te zitten, maar overal zaten rode mieren. Een tempel verderop, die wat groter was en ook piramidevormig, had minder mieren. We hebben er even gezeten en een stokbroodje gegeten met smeerkaas wat we hadden meegenomen.
Bovenaan deze tempel was nog een klein gebouwtje met in het midden een kamer met daarin allemaal Boedha figuren uitgehakt in de muur. Deze zagen er nog heel erg goed uit.

Terrace of the Leper King
Om de grote plassen (het had geregend vanochtend) liepen we terug de weg over richting het Terrace of the Leper King. Dit was niet zo bijzonder, het enige bijzondere was de dubbele muur. Je kon achter de muur komen en daar zat nog een muur met daarop ook carvings.

Prasats Suor Prat
Centraal in Angkor Thom liggen 12 torens. Het is onduidelijk waar de torens vroeger voor dienden. Eén verhaal is dat als er een conflict was tussen twee mensen, ze beiden in een andere toren werden opgesloten, soms tot 3 of 4 nachten. Eén van hen zou er dan uitkomen met een ziekte, de ander zou niks hebben. Leuk verhaal, maar onduidelijk of het waar is. De torens zijn wel mysterieus en liggen er mooi bij.

Bayon
Het hoogtepunt van Angkor Thom hebben we tot het einde bewaard. Het Bayon is het grootste complex en vooral bekend door de 181 gezichten op de verschillende torens. Het was een groot complex waarin je kon rondzwerven door donkere gangetjes. Een verdieping hoger was je op een groot plateau met in het midden nog een grote ronde toren. Er om heen waren heel veel kleine torens met allemaal gezichten. Vooral de gezichten waren erg fotogeniek. Ze zien er erg mysterieus uit. Ook hier hebben we lekker lang gezeten in de schaduw. Het was er nu rustig, geen tourgroepen!

Phnom Bakheng
Toen we uit het Bayon liepen stond onze tuktuk driver ons al op te wachten. Ze letten beter op jou dan andersom blijkbaar. Ons ritje ging naar Phnom Bakheng, niet zo ver weer terug richting Angkor Wat. Deze tempel lag op een berg, er was een hele steile vergane trap, maar die mocht je gelukkig niet meer gebruiken. Er was een normaal pad de berg op aangelegd.

Boven stond de tempel, deze had nog eens 4 of 5 verdiepingen om te beklimmen. De tempel zelf viel een beetje tegen, er werd veel onderhoud uitgevoerd. Het was meer een grote bouwput.

Het uitzicht was wel ok. Je kon ver kijken, je zag de East Baray liggen met East Mebon en je kon Angkor Wat zien liggen. Helaas groeiden er ook een boom die een echt goed uitzicht op Angkor Wat blokkeerde. Ten tijde dat de reisgidsen geschreven werden was deze boom waarschijnlijk nog een stuk kleiner en speelde dat geen rol.

Rond half 4 waren we weer bij het hotel. Even geinternet enzo. ’s Avonds weer gegeten bij ons vaste eettentje. De mensen zijn super vriendelijk en zijn blij ons weer te zien. Ik had kip met ananas en rijst, heel lekker. De mensen die het tentje runnen blijken allemaal familie te zijn, het waren zussen van elkaar.

Nu gaan we inpakken, morgen vroeg met de boot naar Battambang.